10–13 września 2023
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA
Europe/Warsaw strefa czasowa

Wpływ metody pomiaru średnicy tocznej koła na dokładność uzyskanych wyników

Niezaplanowane
20min
Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Polanica-Zdrój, Hotel Polanica Resort & SPA

Górska 2, 57-320 Polanica-Zdrój
Abstrakt do recenzji

Opis

W artykule opisano wyniki badań wpływu wykorzystanych metody pomiaru średnicy tocznej koła kolejowego "D" oraz przyrządów pomiarowych na dokładność uzyskiwanych wyników. Przedstawiono różnice uzyskanych wyników przy zastosowaniu 5 różnych przyrządów pomiarowych. W szczególności wskazano na trudność spełnienia kryterium naprawczego |D-D'| przy wykorzystaniu aktualnej metody pomiaru. W pracy przedstawiono również wyniki pomiaru kołowości badanego koła kolejowego. Artykuł obrazuje również autorską metodę pomiaru, która stanowi pomiar referencyjny dla aktualnie wykorzystywanych metod wraz z jej ograniczeniami. Autor przedstawia jednocześnie wady i zalety proponowanej metody oraz dobre praktyki projektowania przyrządów do pomiaru średnicy tocznej kół kolejowych wykorzystywanych w warunkach zakładu naprawczego lub przewoźnika kolejowego w ramach przeglądów na poziomie P3-P5. Wyniki badań wskazują jednoznacznie na potrzebę stosowania metod pomiaru o wskazanej dokładności lub niepewności pomiaru. W artykule wskazano również na potrzebę weryfikacji wpływu różnicy średnic D-D' kół w zestawie oraz w wózku kolejowym na bezpieczeństwo w transporcie szynowym. Jako jeden z podstawowych testów dla weryfikacji zasadności stosowania tak niewielkich różnic średnic kół wskazano symulację dynamiki ruchu składu pociągu na specjalnie przystosowanej trasie przejazdu.

Główny autor

Adam Mańka (Politechnika Śląska Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej Katedra Transportu Kolejowego)

Dokumenty prezentacyjne

Jeszcze nie ma materiałów.

Recenzowanie

Artykuł