Opis
Badanie wzajemnych oddziaływań dynamicznych tor – pojazd często jest analizowane dla toru prostego lub toru w łukach, rzadziej dla przejazdu pociągu przez rozjazd. Rozjazdy są krytycznym elementem linii kolejowych. Stanowią one obszary nieciągłości właściwości toru. W rozjazdach kolejowych problemy dotyczące jakości utrzymania prawidłowej geometrii jak i stabilności ruchomych elementów, mogą wpływać na bezpieczeństwo ruchu pojazdów szynowych. Wykolejenia na rozjazdach zdarzają się o wiele częściej niż na pozostałych odcinkach toru. Liczba elementów konstrukcyjnych rozjazdu sprawia iż ocenę jego geometrii należy oceniać też na podstawie badań dynamicznych uwzględniających większość spodziewanych oraz nieznanych oddziaływań fizycznych. W badaniu zaobserwowano wady i problemy związane z utrzymaniem ciągłości geometrii zwrotnicy rozjazdu podczas przejazdu pociągu. Wzajemne oddziaływania koło – szyna, przy niewłaściwych konstrukcjach rozjazdów i dużej prędkości taboru, mogą powodować miejscowe zużycia główek szyn i w konsekwencji odstępstwa od zaplanowanej przez konstruktora geometrii i niestabilny bieg pociągu. Nie mniej ważny jest aspekt wiotkich elementów rozjazdu odkształcanych sprężyście podczas przejazdu pociągu mający wpływ zarówno na powierzchnię koła jak i główkę szyny i mogący powodować ich wzajemną degradację. Celem badania jest wskazanie właściwych rozwiązań konstrukcyjnych rozjazdów mających na celu minimalizację niewłaściwych oddziaływań fizycznych pomiędzy pojazdem a drogą kolejową. Wyniki badań bazują na pomiarze drgań i przemieszczeń elementów rozjazdu.